top of page
glowa.png

15 listopada 2024

Wieczór kompozytorski: ANDRZEJ TRZASKOWSKI

godz. 18:00

SPOTKANIE Z JAZZEM

program telewizyjny

1971  

30 min

reż. Andrzej Wasylewski

 

Jeden z serii programów edukacyjnych poświconych muzyce jazzowej, z całym jej bogactwem odmian i stylów, prowadzonych przez Andrzeja Trzaskowskiego. Artysta, zwłaszcza jako wytrawny pianista, znany ze swojego eksperymentalnego podejścia do muzyki, był z wykształcenia muzykologiem. O gwiazdach jazzu i jego historii opowiadał z prawdziwym znawstwem i elokwencją.

Copyright TVP 

godz. 18:30

NIHIL EST

1983

23 min

reż. Stefan Szlachtycz

 

Połączenie zmysłowego obrazu, teatralnego misterium, tańca i muzyki. Choreografia Zbigniewa Waszkielewicza i muzyka Andrzeja Trzaskowskiego doskonale uzupełniają się wizualnie dając efekt wręcz sensualnego widowiska. Film jest manifestem koncepcji trzecionurtowego łączenia muzyki jazzowej (w tym przypadku rozimprowizowanego free-jazzu) i muzyki współczesnej z kręgu eksperymentu. Trzaskowski ze zdumiewającą konsekwencją realizował swoją wizję muzyki totalnej,
czyli łączenia gatunków, stylów i technik kompozytorsko-wykonawczych.  Elementem, który spaja obie formy sceniczne, taniec i muzykę jest także w filmie  improwizacja, która, nie zawsze  rozpoznawalna, nadaje całości rodzaj wciąż żywej, plastycznej i czasem nieprzewidywalnej formy.

nihil.jpg

Copyright TVP

godz. 19:00

PERŁA POLSKIEJ FILMOGRAFII JAZZOWEJ

ZUZANNA I CHŁOPCY 

1961

83 min

reż. Stanisław Możdżeński

Film Stanisława Możdżeńskiego to jaskrawy dowód na to, jak ważnym stało dla polskiego ruchu artystycznego wydarzenie znane w historii jazzu jako Jazz Camping. Zorganizowany w roku 1959 w hotelu górskim na Kalatówkach, zlot polskich jazzmanów i filmowców, zgromadził niemal wszystkie najbardziej znane postacie ówczesnego środowiska. Choć w filmie Kalatówki i reminiscencja tamtych
historycznych wydarzeń są tylko tłem dla zmagań głównych bohaterów uwikłanych w uczuciowy trójkąt, to jednak ich kontekst staje się tu ważną osią dramaturgiczną. Do tego muzyka skomponowana przez Andrzeja Trzaskowskiego znakomicie oddaje klimat filmu Możdżeńskiego, dodając mu dźwiękowego kolorytu i swingowej, jazzowej ekspresji. No i filmowy Kazik jako jazzowy saksofonista – zagrany wybornie przez Bohdana Łazukę.

zuzanna.jpg

Copyright WFDiF

16 listopada 2024

KOMEDA 55

glowa.png

godz. 18:00

DWAJ LUDZIE Z SZAFĄ

1958

14 min

reż. Roman Polański

 

Film Romana Polańskiego stał się legendarnym początkiem historii polskiej filmografii jazzowej. Po raz pierwszy w tym krótkim filmie nowocześnie brzmiąca, jak na ówczesne czasy, muzyka jazzowa zabrzmiała na dużym ekranie jako jedyna dźwiękowa ilustracja. I choć film Polańskiego to tylko krótka szkolna etiuda, to jednak  do dziś uważana jest za początek wielkich karier reżysera i kompozytora. Polański jako pełen kreacji student potrzebował odświeżenia formuły ilustracyjnej. Tym bardziej była ona paląco potrzebna, że w filmie nie pada ani jedno słowo, zatem warstwę narracyjną, swoisty barometr emocji i napięć dramaturgicznych komentowała tylko muzyka. Z kolei dla Komedy zadanie okazało się idealne. Sam będąc introwertycznym twórcą, dążył do budowania świata dźwięków w sposób wybitnie indywidualny, opierając się na subtelnościach brzmienia i umiejętnie kreując ich wpływ na przebieg akcji filmu.

dwaj.jpg

Copyright PWSFTviT

godz. 18:15

OKOLICE PERONÓW

1964

10 min

reż. Edward Etler

Jeden z najciekawszych filmów Etlera i wybitny przykład ścisłej symbiozy filmowego obrazu i muzycznej ilustracji. W zasadzie, przywołując słowa samego reżysera, jeden z niewielu krótkich filmów realizowanych do muzyki a nie odwrotnie. Dokumentalne zdjęcia kręcone na bocznicy kolejowej, gdzie na przywrócenie do życia oczekują zdewastowane wagony osobowych składów, otrzymały niezwykle sugestywny muzyczny komentarz. Etler pokazuje każdy szczegół naprawczej roboty, medytuje nad spadającą kroplą wody i uszkodzoną klamką wejściowych drzwi wagonowego przedziału, a Komeda tworzy przejmujące dźwiękowe impresje traktując każdą scenę
jak poetycką inspirację. Film obywa się bez słów, muzyka stanowi jedyny komentarz.

okolice.jpg

Copyright WFO

godz. 18:25

NAD WIELKĄ WODĄ

1962

7 min

reż. Andrzej Kondratiuk

 

Bracia Kondratiukowie cenili Komedę za jego pasję i profesjonalizm. Jednak wspólnie zrealizowanych dzieł pozostawili niewiele. Nad wielką wodą to jedno z nich, w zasadzie filmowy żart, symboliczna groteska odnosząca się do zawiłej ludzkiej natury. Komeda stworzył tradycyjnie muzykę złożoną z przeplatających się mikromotywów, łatwo wpadających w ucho, prostych do zapamiętania, chwilami z figlarnymi figurami melodyczno-rytmicznymi. Całość świetnie oddająca ducha filmowej zgrywy i sytuacyjnego humoru. To także wyjątkowy krótki film w karierze Jana Ptaszyna Wróblewskiego, znakomitego pioniera polskiego jazzu. Jego artystyczna działalność trwała 7 długich dekad, ale na uwagę zasługuje także jego aktywność na rzecz filmu. W filmie Kondratiuka sprawdził się także jako aktor. Zrobił to tylko raz!

nadwielka1.jpg

Copyright FINA

godz. 18:35

JAZZ W FILHARMONII - KRZYSZTOF KOMEDA

1967

30 min

program telewizyjny

Prezentacja kariery artystycznej Krzysztofa Komedy oraz rozmowa z kompozytorem o pierwszych utworach skomponowanych do filmów, planach na najbliższą przyszłość, wyjeździe do Stanów Zjednoczonych.

jazzwfilharm.jpg

Copyright WFDiF

godz. 19:00

JAZZOWE KRONIKI FILMOWE - KRZYSZTOF KOMEDA

Polska Kronika Filmowa
Sopot 56 - I Festiwal Muzyki Jazzowej w Sopocie 

1956

2 min

"Sopot został ogarnięty zbiorowym szałem" – mówi lektorka w pierwszych minutach tego reportażu PKF. Rzecz dotyczy I Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie, który zgromadził tysiące uczestników, miłośników muzyki jazzowej. Pojawiają się migawki z tłumnej jazzowej parady i fragmenty koncertu zespołu Dave Burman Jazz Group. To jedyny autentyczny film dokumentujący tamto historyczne jazzowe wydarzenie.

PKF1.jpg

Copyright WFDiF

PKF2.jpg

Polska Kronika Filomowa
Komeda i jego zespół

1956

2 min

 

Najwcześniejszy znany film z rejestracją krótkiego występu zespołu Krzysztofa Komedy, zrealizowany przez znakomitego polskiego dokumentalistę Andrzeja Munka. Kwartet m.in. z Jerzym Milianem przy wibrafonie wykonuje słynną kompozycję Memory of Bach, opartą na jednej z inwencji J. S. Bacha. Dla polskiej filmografii jazzowej to jeden z najcenniejszych filmowych dokumentów.

Polska Kronika Filmowa
Na planie "Noża w wodzie" Romana Polańskiego 

1961

2 min

 

Noż w wodzie, dzieło Romana Polańskiego przeszedł nie przypadkiem do historii polskiego jazzu. Skomponowana do tego filmu muzyka Krzysztofa Komedy obrosła już legendą, a pochodzące ze ścieżki muzycznej motywy stały się prawdziwymi rdzennie polskimi jazzowymi standardami. Kamera operatora PKF rejestruje krótkie sceny z życia ekipy filmowej.

KKF3.jpg
PKF4.jpg

Polska Kronika Filmowa

Muzyka pozostała

1972

2 min


W roku 1972 przypadała trzecia rocznica śmierci Komedy. W warszawskim klubie Medyk odbył się m.in. koncert Marianny Wróblewskiej. Ówczesna gwiazda naszej rodzimej sceny jazzowej, nostalgicznie wspominała zmarłego artystę, wykonując jego słynną balladę z filmu Rosemary’s Baby. Krótki reportaż wzbogacony zdjęciami i lektorskim komentarzem stanowi treść tego cennego dokumentu.

Copyright WFDiF

Copyright WFDiF

Copyright WFDiF

godz. 19:10

PERŁA POLSKIEJ FILMOGRAFII JAZZOWEJ

LE DEPART

1967

85 min

reż. Jerzy Skolimowski

Głośny film J.Skolimowskiego zrealizowany we Francji. Komeda stworzył na potrzeby ścieżki muzycznej "Le Depart" liryczny motyw przewodni, który do dziś, wielu jazzowych artystów włącza do swojego "komedowskiego" repertuaru. Le Depart opowiada historię chłopaka, którego marzeniem jest start w wyścigu rajdowym. Jednak to wybór między pasją a miłością staje się głównym motywem jego ostatecznego wyboru.

le_depart.jpg

Copyright TVP

IMPREZA TOWARZYSZĄCA - PORANEK DLA DZIECI

JAZZ W KRESKÓWKACH Z MUZYKĄ JERZEGO DUDUSIA MATUSZKIEWICZA

16 listopada 2024, godz. 12:00

glowa.png

CZARODZIEJSKA PAŁECZKA

1961, 10 min
reż. Stefan Szwakopf

 

Opowieść o czarodziejskiej różdżce, która w niepowołanych rękach staje się niebezpiecznym narzędziem. Zabawnie opowiedziana tłumaczy problemy tkwiące w ludzkiej naturze. Muzyka skomponowana przez Matuszkiewicza, odpowiada tradycyjnej formule przemienności motywów muzycznych, które regularnie powracają do głównego tematu.

czarodziejska.jpg

Copyright WFDiF

maly.jpg

MAŁY WESTERN

1960, 5 min

reż. Witold Giersz

Animowana miniatura podejmująca klasyczne motywy filmowego gatunku, jakim jest western, ze wszystkimi jego cechami: kowbojami na koniach, poszukiwaczami złota, wędrówkami skalnymi wertepami. Matuszkiewicz w stworzonej muzyce miesza ze sobą rożne muzyczne style i gatunki, podobnie jak reżyser, nawiązując do charakterystycznej westernowej melodycznej poetyki.

GUZIK

1964, 8 min
reż. Teresa Badzian

 

Film o guzikowej społeczności, na przykładzie której wyraźnie widać skomplikowany charakter wszelkich relacji i zależności w grupie. Samotny guzik, wyróżniający się wyraźnie w grupie, próbuje zakłócić życie guzikowej krainy. Świetna muzyka Matuszkiewicza, z odrobiną swingu, dźwiękowej ilustracji i pełnią akustycznego
brzmienia instrumentów.​

guzik.jpg

Copyright WFDiF

Copyright WFDiF

nispodzianka.jpg

NIESPODZIANKA

1960, 10 min

reż. Teresa Badzian

 

Wśród pluszowych, zabawkowych postaci ogromne zainteresowanie wzbudza tajemniczy ogromny pakunek. Opakowany papierem i przewiązany kolorowym
sznurkiem sugeruje prezentową atrakcje. Niestety jego wypakowanie i wspólna zabawa wymyka się spod kontroli. W warstwie muzycznej to jeszcze jeden przykład doskonale synchronicznej pracy animatorów i twórcy muzycznej ilustracji.

PUSTY BASEN

1964, 9 min
reż. Stefan Szwakopf

Zabawna opowieść o uczniu, który zainspirowany tematem lekcji matematyki, zanurza się w świat wyobraźni. Film z dialogami i komentarzem, które
słyszymy w wykonaniu Jacka Fedorowicza. Muzyka Matuszkiewicza pozostaje nieco w tle, ale wciąż jest to charakterystyczne, rozpoznawalne niemal natychmiast, autorskie brzmienie jego muzycznych ilustracji.​

pusty.jpg

Copyright WFDiF

Copyright WFDiF

krolewski.jpg

KRÓLEWSKI PŁASZCZ

1988, 10 min

reż. Zofia Oraczewska-Grabowska

 

Kraina zwana Goplandią to miejsce, gdzie toczy się akcja Królewskiego płaszcza. Jego bohaterka, zła Królowa Goplana, która postanawia dla rozrywki, uwięzić swoich
poddanych. Film z okresu, kiedy Jerzy Matuszkiewicz, zafascynowany elektronicznym instrumentarium, tworzy muzykę o charakterystycznym brzmieniu, choć daleką od bogactwa akustycznych brzmień z przeszłości.

Copyright WFDiF

Copyright WFDiF

bottom of page