
8 października 2022
godz. 17:00
Komeda w Hybrydach
niepublikowany wcześniej, film niemy
1961
7 min
Komeda zaginiony – odnaleziony! Odkryty w 2021 roku, w rodzinnych archiwach, po sześciu dekadach zapomnienia, film, nakręcony amatorską kamerą Adama Skorupki, kontrabasisty tria Krzysztofa Komedy. Film składa się z fragmentów koncertu tria Komedy, jaki odbył się w 1961 roku, w klubie Hybrydy w Warszawie. W tym samym, do którego Komeda dwa miesiące wcześniej zaprosił na koncerty niespełna osiemnastoletnią wokalistkę Urszulę Dudziak. Kamera nie zarejestrowała dźwięku. Nie wiemy, jakie utwory gra Krzysztof Komeda, oraz towarzyszący mu Andrzej „Fats” Zieliński na perkusji i Adam Skorupka na kontrabasie. Postacie widoczne w poszczególnych ujęciach (m.in. Bogumił Kobiela, Zofia Komedowa, Krystyna Sienkiewicz, Andrzej Munk) są jednak dowodem na to, jak bardzo polscy filmowcy związani byli z tworzącym się wówczas niemal od podstaw środowiskiem jazzowym.
godz. 17:15
Zofia Komedowa - życie z Komedą
niepublikowane wcześniej archiwalne filmy z Zofią Komedową
Krótkie filmy z Zofią Komedową, w których opowiada o swoim, niełatwym często, życiu u boku kompozytora, Krzysztofa Komedy, o kompozycjach, realizowanych filmach, sposobie pracy i atmosferze twórczej, jaka panowała w niewielkim mieszkaniu Komedów na warszawskim Żoliborzu. Wiele osobistych przemyśleń, refleksji i opinii na temat czasów, w których przyszło tworzyć Komedzie, a także ciekawostek z codziennego życia, prozaicznych domowych zwyczajów i spotkań towarzyskich. Filmy pochodzą z prywatnego archiwum syna Zofii Komedowej, Tomasza Lacha, zrealizowane zostały w połowie lat 90. na potrzeby wydania historycznej serii 19 płyt CD z muzyką Komedy przez wytwórnię Power Bros Krzysztofa Popka.

Copyright
godz. 18:30
Jazz Camping
1959, impresja filmowa
9 min
reż. Bogusław Rybczyński
muz. Andrzej Trzaskowski
Jeden z najważniejszych polskich filmów krótkometrażowych, dokumentujący niezwykłe wydarzenie z życia polskiego środowiska jazzowego przełomu dekad lat 50. i 60. W lutym 1959 roku w hotelu górskim na Kalatówkach spotkali się przedstawiciele środowisk jazzowego i filmowego. Spotkanie miało nieformalny charakter, ale przeszło do historii jako swoisty początek aktywnej współpracy polskich jazzmanów i ludzi filmu, zwłaszcza kompozytorów i reżyserów. Wśród uczestników znaleźli się m.in. Krzysztof Komeda, Jerzy Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski oraz aktorzy Roman Polański, Maja Wachowiak, Barbara Kwiatkowska, a także Zofia Komedowa, fotografik Wojciech Plewiżski i Marian Eile, redaktor naczelny Przekroju.

Copyright WFDiF
godz. 18:40
Jazz na Kalatówkach
2018
55 min
reż. Robert Kaczmarek
Rodzaj filmowego wspomnienia opowiadającego o głośnym wydarzeniu, jakim był zlot polskich jazzmanów i filmowców na Kalatówkach w roku 1959. O tym szczególnym spotkaniu środowisk artystycznych ówczesnej komunistycznej Polski opowiadają świadkowie tamtych wydarzeń, m.in. Andrzej Dąbrowski, Jan Borkowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Katarzyna Gartner. Na tle wspomnień pojawiają się fragmenty filmu Jazz Camping Bogusława Rybczyńskiego, który zrealizował w trakcie pobytu na Kalatówkach niespełna 10-minutową kronikę wydarzeń. R. Kaczmarek zadbał także o tło historyczne opisywanych zdarzeń, o którym opowiadają dziennikarze i animatorzy życia jazzowego w Polsce: Krystian Brodacki, Jan Borkowski i Paweł Brodowski.

Copyright Open Group
godz. 19:00
Zabawa
1961
film dokumentalny
16 min
reż. Janusz Majewski
muz. Andrzej Kurylewicz
Pierwszy film krótkometrażowy Janusza Majewskiego, zrealizowany tuż po zakończeniu studiów w PWSTiF w Łodzi (1960). Zabawa to typowy film oświatowy podejmujący tematykę społeczną – problem alkoholizmu i profilaktyki antyalkoholowej. Według słów samego J. Majewskiego jest to pierwszy film, w którym sięgnął po muzykę jazzową, angażując jako kompozytora jazzowego pianistę Andrzeja Kurylewicza.


Copyright WFDiF
Copyright WFDiF
godz. 19:20
Jazz Outsider
2022
film dokumentalny
58 min
reż. Janusz Majewski
Przyczynkiem do spotkania po latach bohaterów filmu, gwiazd polskiego jazzu, stało się spotkanie Janusza Majewskiego i Adama Jędrzejowskiego, w latach 60. perkusisty w zespołach Krzysztofa Komedy i Andrzeja Trzaskowskiego. Po dekadach spędzonych za granicą Jędrzejowski wraca do Polski i osiada na stałe w Ciechocinku, organizując w słynnej uzdrowiskowej miejscowości życie jazzowe. W filmie spotykają się dawni przyjaciele i partnerzy Jędrzejowskiego ze sceny i studia: Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski i Jan Ptaszyn Wróblewski. Wszyscy w atmosferze wzruszenia wspominają dawne czasy...

Copyright WFDiF
9 października 2022
godz. 17:00
Jej Portret
1974
film fabularny
63 min
reż. Mieczysław Waśkowski
muz. Jan Ptaszyn Wróblewski / Włodzimierz Nahorny
Film Mieczysława Waśkowskiego to jedno z najciekawszych dzieł filmowych z wykorzystaniem jazzu jako muzycznej ilustracji w historii polskiego kina, a tytułowa kompozycja Włodzimierza Nahornego to bodaj najbardziej rozpoznawalny polish standard w historii polskiej piosenki. Mimo że jako autora muzyki do filmu Jej portret wskazano Jana Ptaszyna Wróblewskiego, to jednak sam materiał muzyczno-dźwiękowy składający się na całość muzycznej ilustracji stworzony został przez W. Nahornego. Pytany o to J. Wróblewski tak odpowiadał z wrodzoną sobie swadą: Ja się do tego filmu nie przyznaję. Włodzio Nahorny jest autorem tej muzyki. Kiedy w trakcie realizacji filmu wyjeżdżał grać na statek, zwalił mi to na łeb w celu przygotowania i nagrania całości, a przecież z góry wiadomo było, jaka i czyja będzie ta muzyka. Piosenka do słów Jonasza Kofty pod tym samym tytułem stała się hitem, wykorzystanym w co najmniej ośmiu innych polskich filmach. Jednak film Waśkowskiego został niemal zapomniany. Małgorzata Pritulak, odtwórczyni głównej roli w filmie Jej portret, wspominała tę piosenkę, nie kryjąc wzruszenia: przez prawie pół wieku sądziłam, że ta piosenka została napisana dla mnie, tej filmowej biednej dziewczyny. Teraz się dowiaduję, że to nie jest prawda.

Copyright TVP
godz. 19:00
Nahorny Rondo
1972
film dokumentalny
14 min
reż. Ryszard Wróblewski
muz. Włodzimierz Nahorny
Muzyczna wizytówka Włodzimierza Nahornego, multiinstrumentalisty, kompozytora i improwizatora prezentującego się tu w różnych specjalnościach (saksofon, flet, fortepian). Wszystkie były mu bardzo bliskie. Jednak życiowym wyborem stał się fortepian.

Copyright TVP
godz. 20:00
Na zawsze melomani
2022
film dokumentalny
80 min
reż. Rafał Mierzejewski
Film Rafała Mierzejewskiego wg scenariusza Igora Mertyna jest powrotem do lat 50., czasów wychodzenia polskiego jazzu z mrocznych kulturowych katakumb. Jednocześnie jest spojrzeniem na początki odradzającego się środowiska jazzowego w Polsce z dzisiejszej, współczesnej perspektywy. Bohaterowie filmu to w dużej części świadkowie tamtej dekady, muzycy, którzy często stawiali wówczas swoje pierwsze artystyczne kroki, rozpoczynali późniejsze barwne kariery (Jan Ptaszyn Wróblewski, Przemek Dyakowski, Andrzej Dąbrowski, Wojciech Karolak), ale i filmowcy, baczni obserwatorzy tamtej trudnej rzeczywistości (Janusz Majewski, Feliks Falk). Wielkim nieobecnym tego filmu jest Jerzy Duduś Matuszkiewicz (zmarł w lipcu 2021 roku), twórca Melomanów, pionier polskiego jazzu, filmowiec i kompozytor najbardziej rozpoznawalnych tematów filmowych w dziejach polskiego kina. Na zawsze Melomani to bardzo potrzebny film, ktory pozostanie na lata i być może dekady ważnym głosem w historii polskiej filmografii jazzowej.

Przez dziurę w ścianie
1977
10 min
reż. Alina Maliszewska
muz. Włodzimierz Nahorny
Jeszcze jedna ciekawa jazzowa animacja Aliny Maliszewskiej, bodaj najwybitniejszej przedstawicielki filmu animowanego w nurcie polskiej filmografii jazzowej. Przez dziurę w ścianie to opowieść o dziewczynce Magdzie, która mieszka w nowym mrówkowcu, o zaginionym zegarku kłótliwej sąsiadki i ciekawskim kotku starszej pani, który zgubił się, wędrując przez... dziurę w ścianie.
Jazz w kreskówkach dla dzieci
9 października 2022, godz. 12.00


Kaśka i Baśka na dyskotece
1974
10 min
reż. Alina Maliszewska
muz. Adam Makowicz
Trzecia z kolei część cyklu filmowego o Kaśce i Baśce, które tym razem za wszelką cenę próbują dostać się na dyskotekę. Z powodu ich bardzo młodego wieku niestety nie jest to możliwe. Rozżalone ostatecznie się poddają, ale z pomocą i pomysłem, jak wynagrodzić im utratę okazji do dobrej tanecznej zabawy, przychodzi jak zawsze Dziadunio.
Kaśka i Baśka. Pyszne ciacha
1980
10 min
reż. Alina Maliszewska
muz. Jerzy Matuszkiewicz
To ostatnia część filmowej serii o przygodach Kaśki i Baśki, które zapragnęły posmakować pysznych słodkich wypieków. Na różne sposoby próbują zdobyć sympatię obcych osób, aby zrealizować swój kulinarny cel.

Przechadzka
1976
10 min
reż. Marek Goebe
muz. Zbigniew Namysłowski
Mała zielona kulka podczas wędrówki napotyka na swojej drodze, przedziwne jak ona sama, żyjące obiekty. Wśród nich pojawiają się samotne ludzkie dłonie, przedziwne kwiaty przypominające swoim wyglądem przedmioty codziennego użytku i niezidentyfikowane żywe stwory. Mała kulka z zaciekawienie a czasem trwogą wchodzi w relacje z nowymi napotkanymi istotami.
Miś Uszatek
1962
9 min
reż. Lucjan Dembiński
muz. Jerzy Matuszkiewicz
Pierwszy pilotażowy film animowany dla dzieci, którego bohaterem jest popularny dekadę później Miś Uszatek (tu jeszcze bez klapniętego uszka i zdecydowanie milczący!). Nasz bohater mieszka w sklepie z zabawkami. Pewnego zimowego wieczora wyrusza naprzeciw wiosennym przygodom, spotykając
na swojej drodze przeróżne postacie: śnieżnego bałwana,
zaczepnego baranka i stracha na wróble.


Nie drażnić lwa
1960
10 min
reż. Tadeusz Wilkosz
muz. Jerzy Matuszkiewicz
Mrożąca krew w żyłach opowieść o spokojnym lwie, który drażniony przez ludzi, wydostaje się z klatki i pożera swoje kolejne, nieprzyjazne mu ofiary. Za wszelką cenę próbuje dostać się do swojej afrykańskiej ojczyzny.
Ostrożność
1957
8 min
reż. Jerzy Kotowski
muz. Jerzy Matuszkiewicz
Film J. Kotowskiego jest swobodną ekranizacją jednoaktówki Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pod tym samym tytułem, opublikowanej po raz pierwszy w Przekroju w roku 1947. Profesor Bączyński, bardzo zapobiegliwy i ostrożny opiekun swojej rodziny, zabezpiecza ją przed wszelkimi możliwymi niebezpieczeństwami, w konsekwencji uniemożliwiając ich normalne, codzienne funkcjonowanie. Obawia się drobnostek, nie dostrzegając jednocześnie prawdziwych zagrożeń.

Kaśka, Baśka i welocyped
1973
10 min
reż. Alina Maliszewska
muz. Janusz Muniak
Kaśka i Baśka, nierozłączne siostry, otrzymują od ojca dwuosobowy rower, którym wyruszają na wycieczkę pełną przygód. Dołącza do nich dzielny dziadunio, który na swoim starym welocypedzie postanawia wziąć
udział w kolarskim wyścigu.

Copyright WFDiF
Copyright WFDiF
Copyright WFDiF
Copyright WFDiF
Copyright Fototeka / Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Copyright Fototeka / Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Copyright Fototeka / Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Copyright WFDiF

