top of page
facet.png

29 listopada 2023

Wieczór kompozytorski: Zbigniew Namysłowski

godz. 19:00

NAMYSŁOWSKI

film dokumentalny

1978  

24 min

reż. Tomasz Lengren

 

Krótki filmowy portret saksofonisty stworzony przez reżysera Tomasza Lengrena. To jedyny krótki film dokumentalny, którego bohaterem jest Zbigniew Namysłowski. To niezwykle rzadka i cenna filmowa impresja o życiu i sztuce ikony polskiego jazzu. Obaj twórcy spotkali się ponownie w roku 1982, kiedy to reżyser wykorzystał muzykę Namysłowskiego do swojego głośnego filmu „Choina strachu”.

namysl1.jpg

Copyright TVP 

godz. 19:45

PLAMUZ

1973

9 min

reż. Zbigniew Rybczyński


To jeden z najciekawszych filmów muzycznych w historii polskiego filmu eksperymentalnego. W filmach z lat 70. Rybczyński dokonuje prawdziwego wizualnego przełomu. Jerzy Armata w swoim szkicu  o Z.Rybczyńskim pisze: Choć filmy te nie były realizowane komputerowo, ich konstrukcja, narracja, użyte środki wyrazowe czy figury stylistyczne – jak najbardziej wskazywały na multimedialny temperament autora. Warto podkreślić, że Plamuz Rybczyńskiego był pierwszym „animowanym” wideoklipem (teledyskiem) muzycznym z udziałem, co wydaje się dla Polskiej Filmografii Jazzowej szczególnie ważne, polskich muzyków jazzowych.

Copyright WFDiF 

godz. 20:00

PERŁA POLSKIEJ FILMOGRAFII JAZZOWEJ

UKRYTY W SŁOŃCU 

1980

90 min

reż. Jerzy Trojan

W roku 1980 Zbigniew Namysłowski pojawił się w Polsce po blisko dwuletnim pobycie w USA. Szukał pomysłu na swój powrót w nowej polskiej rzeczywistości a co za tym idzie możliwości zarobkowych. W tamtym czasie Namysłowski zafascynowany był amerykańskim komercyjnym jazzem i taką muzykę zdecydowany był grać w Polsce ze swoim, jeszcze wówczas nieistniejącym, ale będącym w planach, nowym zespołem. W połowie roku 1980 Namysłowski wchodzi do studia nagraniowego i powstają pierwsze nagrania utworów, które rok później ukażą się już pod szyldem grupy Air Condition. Taką właśnie muzykę, w sensie brzmienia i stylu, słyszymy na ścieżce muzycznej filmu „Ukryty w słońcu”.

ukryty_www.jpg

Copyright WFDiF

30 listopada 2023

facet.png

Od Komedy do Wilczyńskiego, czyli jazz w Polskiej Szkole Animacji

KWARTECIK

1965

7 min
reż. Edward Sturlis

muz. Jerzy Matuszkiewicz

Bez muzyki Jerzego Matuszkiewicza ten film by nie powstał. E. Sturlis stworzył go do i dla muzyki. Obraz dopełnia dźwięk, a nie odwrotnie, jak to dzieje się najczęściej w produkcjach filmowych. Późną porą, kiedy wszyscy poszli już spać, rozpoczyna się nowe życie martwych przedmiotów. Tytułowy kwartecik to figurki z fortepianowych świeczników, które nagle ożywają i tańcząc na klawiaturze fortepianu odgrywając najprawdziwsze boogie-woogie.

kwartecik_www1.jpg

Copyright: WFDiF

klatki_www1.jpg

KLATKI

1966

8 min

reż. Mirosław Kijowicz

muz. Krzysztof Komeda

Jeden z najsłynniejszych filmów Kijowicza z muzyką Komedy. Być może najważniejszy. W treści odnoszący się do opresyjnych systemów kontroli ludzkiej jednostki, w warstwie muzycznej nawiązujący do najlepszych wzorów polskiej muzycznej ilustracji w kinie polskim. Komeda jest tu oszczędny w dźwiękowych środkach stawiając przede wszystkim na melodykę i brzmienie.

Copyright WFDiF

WIKLINOWY KOSZ

1967

8 min
reż. Mirosław Kijowicz

muz. Krzysztof Komeda

Niejednoznaczna w swej treści opowieść o zależności grupy od jednostki, o władzy, wszechobecnej kontroli ale i o niezgodzie, buncie i sprzeciwie. W warstwie muzycznej Komeda umieścił na ścieżce dźwiękowej filmu Kijowicza jeden z najbardziej przejmujących filmowych tematów w swojej kompozytorskiej twórczości na potrzeby polskiego kina.

wiklinowy_www1.jpg

Copyright WFDiF

science_www1.jpg

SCIENCE FICION

1970

8 min

reż. Mirosław Kijowicz

muz. Tomasz Stańko

Tomasz Stańko, niejako namaszczony przez zmarłego w roku 1969 Krzysztofa Komedę na swojego następcę, dość szybko odnalazł się w roli kompozytora muzycznych ilustracji. Również Mirosław Kijowicz, realizujący wcześniej z Komedą udane krótkie filmowe animacje, dostrzegł w Stańce ewentualnego kontynuatora komedowskiej tradycji i od razu zaproponował mu współpracę oraz stworzenie muzyki do dwóch filmów animowanych. Jednym z nich jest „Science Fiction”, opowieść o kosmonautach lądujących na obcej planecie. Muzyka Stańki jest tu niezwykle bogato zaaranżowana z dominującym na całością  fletem i z ciekawym wykorzystaniem m.in. zespołu smyczkowego, instrumentów perkusyjnych i wibrafonu.

Copyright WFDiF

PLUGAWE SŁOWO

1973

7 min
reż. Alina Mailszewska

muz. Adam Makowicz

„Plugawe słowo” jest w treści i przekazie prezentacją odmiennych ocen zachowania młodej dziewczyny na plaży w oczach chłopca i jego dziadka. Ten ostatni kwituje swoją obserwacje jednym „plugawym” słowem, zupełnie burząc nastrój letniego dnia. Adam Makowicz do zilustrowania filmu użył swojej własnej oryginalnej kompozycji „Raz tak, raz nie”. Obie wersje utworu różnią się znacząco, ale ta oficjalna (piano solo), opublikowana na płycie „Live Embers” (Polish Jazz, vol. 43) ukazała się dopiero dwa lata po premierze filmu.

plugawe_www1.jpg

Copyright WFDiF

lanky_www1.jpg

LYKANTROPIA

1981

6 min

reż. Piotr Dumała

muz. Aleksander Korecki, Andrzej Przybielski

W dorobku Piotra Dumały ta rysunkowa przypowieść o ludziach w wilczych skórach nie należy być może do najbardziej znanych i docenianych. Jednak z racji wykorzystania muzyki w wykonaniu ikon wolnej, niczym nie skrępowanej (niekiedy nazywanej także jazzową!) improwizacji Andrzeja Przybielskiego i Aleksandra Koreckiego, z całą pewnością zasługuje na specjalne miejsce w historii Polskiej Filmografii Jazzowej. Muzyka współbrzmi w tym krótkim filmie w dosłowny sposób z obrazem: dynamizuje, komentuje i niepomiernie wzbogaca.

Copyright WFDiF

FROM THE GREEN HILL

1999

6 min
reż. Mariusz  Wilczyński

muz. Tomasz Stańko

W zamyśle twórców ten niepozorny sześciominutowy film miał być rodzajem klasycznego klipu promującego wydaną w roku 1999 przez wydawnictwo ECM płytę „From the Green Hill” Tomasza Stańko. W filmie pojawia się rysunkowa postać trębacza, co jednoznacznie sugeruje głębszy artystyczny związek obu artystów. Od tego filmu Wilczyński zapraszać będzie artystę jeszcze kilkakrotnie do udziału w pracy nad swoimi filmami.

hill_www2.jpg

Copyright Mariusz Wilczyński

niestety_www1.jpg

NIESTETY

2004

13 min

reż. Mariusz Wilczyński

muz. Tomasz Stańko

Muzyka Tomasza Stańko ma wszelkie cechy filmowej ilustracyjności. Ten ładunek emocjonalności, subtelnej delikatności i liryzmu doskonale wykorzystał Mariusz Wilczyński tworząc kilka swoich charakterystycznych rysunkowych opowieści. Być może jednak to właśnie „Niestety” należy do najciekawszych przykładów tej szczególnej symbiozy muzyki i obrazu. W warstwie wizualnej to przejmująca opowieść o parze staruszków (Anioły), o ich wspomnieniach z czasów młodości, snach ale i o nieuchronnym przemijaniu.

Copyright TVP

1 grudnia 2023

facet.png

godz. 19:00

ULA

2023

film dokumentalny

90 min

reż. Agnieszka Iwańska

Amerykański sen Urszuli Dudziak i Michała Urbaniaka o wyjeździe do Stanów Zjednoczonych spełnił się na początku lat 70. Ten okres kilkunastu lat niełatwego życia na obczyźnie, znaczony wielkimi artystycznymi porywami i porażkami w szczególny sposób dokumentuje film A.Iwańskiej. Wykorzystując archiwalne fotografie i filmy, uzupełnione komentarzem samej bohaterki tej filmowej opowieści, Iwańska tworzy niezwykle osobistą „relacje z podróży” zakończoną ostatecznie światowym artystycznym sukcesem wokalistki a w sensie życiowym, prywatnym powrotem do kraju i budowaniem życia od nowa.

ula_www1.jpg

Copyright TVP

JAZZ W KRESKÓWKACH

2 GRUDNIA 2023, godz. 12.00,
PROM Kultury Saska Kępa

IMPREZA TOWARZYSZĄCA - PORANEK DLA DZIECI

facet.png

PAN SŁOŃ

1960

6 min
reż. Teresa Badzian

muz. Jerzy Matuszkiewicz

 

W małym miasteczku pojawia się zagubiony biały słoń. Wędrując samotnie pustymi ulicami spotyka przeróżnych ludzi, z którymi próbuje się zaprzyjaźnić. Jego starania nie zostają jednak odwzajemnione. Rozczarowany rusza w dalszą podroż, szukając przyjaznego miejsca na wypoczynek.

slon_www1.jpg

Copyright WFDiF

klocki_www1.jpg

KLOCKI

1967

10 min

reż. Teresa Badzian

muz. Jerzy Matuszkiewicz


Małe pluszowe postacie z półki z dziecięcymi zabawkami rozpoczynają budowę wielkiego domu z drewnianych klocków. Ich trud idzie na marne, gdy przechodzący dmuchany słoń burzy całą prawie skończoną konstrukcje. Mali budowniczowie wpadają jednak na pomysł, jak dojść do wzajemnego porozumienia.

Copyright WFDiF

FANTASTYCZNA PODRÓŻ

1979

10 min

reż. Alina Maliszewska

muz. Włodzimierz Nahorny

 

Mały chłopiec na drewnianym koniu wyrusza na wyprawę zwiedzając świat. Odwiedza swoich rówieśników w Japonii, Ameryce i Afryce. Bawiąc się z nowymi przyjaciółmi poznaje ich zwyczaje, ale i niebezpieczeństwa czyhające na przybyszów z innych krajów.

Copyright WFDiF

fantastyczna_www1.jpg
narodziny.jpg

TYTUS, ROMEK I ATOMEK – NARODZINY TYTUSA

1989

11 min

reż. Krzysztof Giersz

muz. Andrzej Trzaskowski

Papcio Chmiel tworzy swoją nową komiksową postać. Stworzona Małpka o imieniu Tytus rozpoczyna żyć własnym życiem. Okazuje się niesforna i nieposłuszna. Papcio zmuszony jest wezwać posiłki. W jego domu z odsieczą pojawiają się Romek i Atomek. Tak organizuje się słynna grupa przyjaciół trojga imion.

Copyright TVP

TYTUS, ROMEK I ATOMEK - EDUKACJA

1990

10 min

reż. Waldemar Szajkowski

muz. Andrzej Trzaskowski

 

Edukacja i uczłowieczenie dzikiego Tytusa okazuje się trudniejsza niż przypuszczali jego przyjaciele Romek i Atomek. Chłopcy próbują pokazać Tytusowi współczesny świat i przekonać, że warto się uczyć i czytać. Nauka mimo wysiłku przyjaciół okazuje się daremna. Trzeba dokonać radykalnego kroku... 

edukacja_www1.jpg

Copyright TVP

bottom of page