top of page
facet.png

Urszula Dudziak

uladudziak_www.jpg

Fot. SÅ‚awek Przerwa

Wybitna wokalistka jazzowa, performerka, improwizatorka i ambasadorka polskiego jazzu na Å›wiecie. Jedna z nielicznych wokalistek z Europy Wschodniej, której udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć wielkÄ… popularność w Stanach Zjednoczonych. 

Filmowcy, zwÅ‚aszcza dokumentaliÅ›ci, wykazywali zainteresowanie UrszulÄ… Dudziak i jej artystycznÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…. Pierwszym reżyserem, który zrealizowaÅ‚ ponad 30-minutowy biograficzny filmowy dokument byÅ‚ Andrzej Wasylewski. Jego Papaya czyli skÄ…d siÄ™ biorÄ… dziewczynki (1980), film nakrÄ™cony w Nowym Jorku, opowiada o życiu w stolicy jazzowego Å›wiata Urszuli Dudziak i jej ówczesnego męża MichaÅ‚a Urbaniaka. WokóÅ‚ aktywnej dziaÅ‚alnoÅ›ci artystki powstaÅ‚y jeszcze m.in. dwa filmy zrealizowane dla TVP, Roberta BaliÅ„skiego Urszula Dudziak – Waga (1995) i szczególnie cenny dokument Beaty Postnikoff Urszula Dudziak. Å»ycie jest piÄ™kne (2008). Ostatnim dzieÅ‚em biograficznym o Urszuli Dudziak jest film Ula (2023) Agnieszki IwaÅ„skiej, który zaprezentujemy trzeciego dnia festiwalu.

OsobnÄ… grupÄ™ filmów stanowiÄ… te, do których Urszula Dudziak skomponowaÅ‚a i wykonaÅ‚a muzycznÄ… ilustracjÄ™. SÄ… wÅ›ród tych obrazów gÅ‚ównie dokumenty i animacje, a ciekawostkÄ… jest fakt, że czÄ™sto wykorzystywanÄ… muzykÄ… na ich Å›cieżkach dźwiÄ™kowych jest ta wydana na pÅ‚ycie Malowany Ptak (Polonia Rec., 1997). SÅ‚yszymy jÄ… m.in. w filmie Aliny Skiby Panna mÅ‚oda (2005).

facet.png
wilczynski_www.jpg

Fot. Mateusz Skwarczek | Agencja wyborcza.pl

Mariusz Wilczyński

Polski artysta malarz, grafik i twórca filmowych animacji. Wielokrotnie nagradzany za swojÄ… oryginalnÄ… twórczość artystycznÄ…, dziaÅ‚alność pedagogicznÄ…, doceniany jako czujny obserwator naszego zawiÅ‚ego, codziennego życia i znawca skomplikowanej ludzkiej natury. Zdaniem wielu miÅ‚oÅ›ników jego twórczoÅ›ci, jak żaden inny twórca, WilczyÅ„ski doskonale potrafi o emocjach, wrażliwoÅ›ci, rozpaczy i radoÅ›ci opowiadać jÄ™zykiem filmu.

Jeden z tych polskich filmowców, którzy doceniajÄ…c wartość muzyki wychodzÄ… poza ramy jej tradycyjnie pojÄ™tej dźwiÄ™kowej ilustratywnoÅ›ci. Już pierwsze jego krótkie filmy (Sprawiedliwość, Allegro Ma Non Troppo) sÄ… potwierdzeniem tego, że w wyborze muzyki kierowaÅ‚ siÄ™ także osobowoÅ›ciÄ… jej autora, jego muzycznym warsztatem, twórczÄ… oryginalnoÅ›ciÄ… i otwartoÅ›ciÄ… na jÄ™zyk ruchomych obrazów. Co ciekawe, dość czÄ™sto byli to twórcy z krÄ™gu polskiego jazzu, m.in. StanisÅ‚aw Soyka, Tie Break, MichaÅ‚ Urbaniak.

Szczególnym przypadkiem wspóÅ‚pracy Mariusz WilczyÅ„skiego z kompozytorem muzyki do jego filmów jest Tomasz StaÅ„ko. Twórczy zwiÄ…zek obu artystów siÄ™ga koÅ„ca lat 90., kiedy to trÄ…bka StaÅ„ki po raz pierwszy zabrzmiaÅ‚a na Å›cieżce dźwiÄ™kowej filmu Szop, Szop, Szop, SzopÄ™ (1999). W tym samym czasie WilczyÅ„ski tworzy animacje do muzyki artysty z pÅ‚yty From the Green Hill (ECM, 1999). WspóÅ‚praca obu artystów okazaÅ‚a siÄ™ niezwykle trwaÅ‚a i twórcza.  WilczyÅ„ski zaprasza StaÅ„kÄ™ do napisania i wykonania w peÅ‚ni autorskiej muzyki do jego krótkiego dzieÅ‚a Niestety (2004), w którym trÄ™bacz pojawia siÄ™ także w warstwie wizualnej. Ostatnie dzieÅ‚o WilczyÅ„skiego, gÅ‚oÅ›na peÅ‚nometrażowa animacja Zabij to i wyjedź z tego miasta (2019) także nawiÄ…zuje do postaci nieżyjÄ…cego już wówczas Tomasza StaÅ„ki. 

bottom of page